Hantering av produktionsplanering inom lyxklocktillverkning

Vår kund SOMTEC-CH optimerar sin produktion, efterservice och verkstadsplanering för att koordinera sina team på en daglig basis


Hantering av produktionsplanering inom lyxklocktillverkning

Företagsöversikt

SOMOS, som grundades 1901 i Parisregionen, fick sitt goda rykte genom att designa och tillverka polermaskiner för precisionsoptik. Företaget vet hur man möter de högsta kraven på ytkvalitet med en rad robusta och beprövade maskiner och förbrukningsvaror anpassade efter varje behov.
SOMTEC-CH, skapat 2008 i La Chaux de Fonds i Schweiz, gick med i SOMOS-gruppen 2019. Företaget erbjuder ett komplett utbud av SOMOS-maskiner för sina kunder inom lyxklocktillverkning : underleverantörer inom polering och läppning, processutveckling, försäljning av förbrukningsvaror och service efter försäljning.

Land:
Schweiz
Aktivitet:
Industri/lyxklocktillverkning
Användningsområden för planeringsschema:
planering av tillverkning och installation, ledning av efterservice, personalens semesterplan, utbildningsschema

Våra schemaläggningsbehov

I verkstaden är det nödvändigt att kommunicera programmet för dagen och veckan till operatörerna. Tidigare har vi använt en tabell som färdigställts av förmannen. Man var tvungen att förflytta sig fysiskt för att komma åt information, som inte alltid var aktuell.
Vi behövde därför ett verktyg som visuellt och dynamiskt kan indikera produktionsorder för varje anställd, efter maskintyp, med all nödvändig information.
Ledning och säljare bör ha tillgång till denna planering. Samtidigt behövde vi ett system för planering av insatser för efterservicetekniker, som kan konsulteras när de är på resande fot och som automatiskt uppdateras.

Optimera kommunikationen mellan team och verkstaden

PlanningPME erbjuder många konfigurationsalternativ och har fördelen av att vara mycket flexibel. Vi har därför skapat flera avdelningar för verkstaden, kundservice och övrig personal. produktionsplanering visas direkt i verkstaden, och operatörer kan interagera när en produktion är klar genom att ändra status för en uppgift.
Så snart en order tas emot skapar vi direkt den associerade uppgiften i en "att planera"-resurs, vilket gör att vi kan ha en tydlig representation av förväntad arbetsbelastning.
statussystemet ger en visuell översikt över förloppet för varje produktionsorder. Vi tilldelar en typ av uppgift för varje typ av maskin, med en given färg. Detta verktyg har därför avsevärt underlättat kommunikationen inom företaget och möjliggjort en bättre samverkan mellan teamen.