EXEMPEL PÅ PLANERING

Konstruktion schema

Följ utvecklingen av din webbplats och planera det arbete som skall utföras

Begär en demo

Att hantera tidsplanen för byggarbetsplatsen är avgörande för att lyckas med alla byggprojekt, oavsett om det handlar om ett litet enfamiljshus eller ett komplext byggprojekt. Framtidsplanering av arbetet, kommunikation mellan intressenterna, övervakning av byggarbetsplatsen och hantering av förseningar är alla viktiga faktorer för att säkerställa att tidsplanen följs och att projektet genomförs på ett framgångsrikt sätt. Oavsett om det handlar om olika yrken, utrustning eller kunder, med PlanningPME hanteras allt i en onlineplaneringsprogramvara som är tillgänglig hela tiden och skräddarsydd för byggföretag.

Fördelar med programvara för planering av byggarbetsplatser

Förenkla din schemahantering med ett verktyg som är särskilt anpassat efter dina behov. Med funktionerna för gemensam planering kan du övervaka hur dina projekt fortskrider i realtid, oavsett var du befinner dig. Tack vare den intuitiva dagboksvyn kan dina team när som helst komma åt schemat från sin smartphone. Förbättra din operativa effektivitet och optimera din lönsamhet.

Tidsbesparing
Kostnadsstyrning
Övervakning i realtid
Ökad produktivitet
Rapportering och analys
Optimera din planering för en byggarbetsplats
Konstruktion schema
ORGANISATION

Optimering av tid och resurser

Byggarbetsplatser är ofta utsatta för oförutsedda omständigheter (väder, tekniska problem etc.). Du måste alltså fördela arbetsuppgifterna effektivt, planera arbetet efter tillgången på team och utrustning, hantera kunder, ta hänsyn till personer på semester och undvika resurskonflikter. Med PlanningPME kan du snabbt justera din planering så att den passar dina behov. Delar flera webbplatser samma resurser? Med tillgänglighetskontroll får du ett meddelande i händelse av resurskonflikter och alla kan komma åt sitt schema online var de än befinner sig, i enlighet med sina användarrättigheter.

Tidsplanering
EKONOMI

Optimerad kostnadshantering

På plats eller på distans, hantera arbetsbelastningen för varje arbetare på byggarbetsplatsen och fördela utrustning och maskiner efter deras användbarhet. Med en tydlig bild av tidsplanen optimeras byggplatskostnaderna, kraven på arbetskraft och material identifieras och de extra kostnader som är förknippade med förseningar och planeringsfel begränsas. Genom att identifiera beroenden mellan uppgifter, leveransdatum och teamens tillgänglighet i realtid optimeras onödiga arbetskostnader och utgifter för stilleståndstid för utrustning.

tidsplanering
KOMMUNIKATION

Samordning och fördelning av planering

Ineffektiv samordning mellan olika arbetsgrupper kan leda till förseningar och konflikter, särskilt i storskaliga projekt. Uppföljning av tidsplanen och automatiska meddelanden är nödvändiga för att säkerställa en effektiv samordning mellan alla berörda parter: beställare, projektledare, arkitekt, arbetare, underleverantörer osv. Alla berörda parter kan ta del av tidsplanen och få en påminnelse om en uppgift som ska utföras eller en ändring av tidsfristen jämfört med den ursprungliga preliminära tidsplanen. PlanningPME är därför ett idealiskt samarbetsverktyg för att centralisera information och uppmuntra kommunikation mellan team genom att bjuda in användare till schemat.

Frånvaror planering
KONTROLL

Övervakning och rapportering av verksamheten

Likt ett Gantt-diagram kan du med den tydliga grafiska visningen och olika typer av vyer filtrera data för att få en mycket exakt bild av dagens uppgifter, eller tvärtom, för att få en översikt över allt pågående arbete eller för att hantera din aktivitet. Att se till att deadlines hålls genom att övervaka tidsplanen bidrar till kundnöjdhet och kan öppna dörren till nya affärsmöjligheter. :

  • Datahistorik: all data som ingår i schemat lagras, så att du kan söka efter vad du vill och få tillgång till historiken per kund, projekt, resurs och evenemang i detalj (tillhandahållna tjänster, antal timmar, typer av evenemang etc).
  • Rapportering och analys: avancerade funktioner finns tillgängliga för att extrahera data från schemat och skapa egna pivottabeller i Excel (analys av kostnader, arbetstimmar, använda resurser etc.).

Hantering av användaråtkomst
Redigering av rapporter och statistik i Excel
REAKTIVITET

Hantering av oförutsedda händelser på plats

Trots effektiv planering kan vissa oförutsedda händelser inträffa, och PlanningPME kan hjälpa dig att reagera snabbt på det oväntade. :

  • Oförutsedda förseningar : Dåligt väder, förseningar i leveransen av material? Reagera snabbt genom att omfördela dina tillgängliga personalresurser eller anläggningsmaskiner till andra pågående projekt.
  • Frånvaro och underbemanning : En sjuk anställd, en frånvarande tillfälligt anställd? Få inte panik, ta reda på vem som är tillgänglig och kompetent att utföra uppdraget. Och tack vare meddelanden om semesterförfrågningar kan du behålla kontrollen över situationen.
  • Kvalitetsproblem : Kvaliteten på arbetet inte uppfyller de standarder som krävs och vissa uppgifter måste göras om? Justera uppgifternas varaktighet, tilldela status till brådskande händelser och visa det nya planerade leveransdatumet, med hänsyn till dina begränsningar.

Modell för frånvarofrekvens

Rapporter och statistik

De litar på oss

IP Focus

IP Focus

IP Focus optimerade snabbt planeringen av elektrikernas arbetsplatser

SEI

SEI

För SEI, som installerar säkerhetssystem, är planeringen av anställda och installationer under kontroll.

Carrelage Geoffray

carrelage Geoffray

För Geoffrey är optimeringen av planeringen av sina plattsättare en stor framgång tack vare PlanningPME

Cometi

Cometi

Cometi organiserar planeringen av insatser genom att kontrollera tillgången på resurser i realtid
Programvaran PlanningPME som är installerad på vårt nätverk är mycket effektiv för hantering av frånvaro och personalplanering (50 personer) men också när det gäller materialhantering (40 komponenter) särskilt vid resor och förflyttningar. Det är ett program som är mycket enkelt att hantera och att anpassa, vi uppskattar även grafiken. Dessutom gör Target Skills höga reaktivitet det möjligt att vidareutveckla och förbättra programmet varje månad. Idag skulle vi inte klara oss utan PlanningPME!
Challenge BAT
Jean-Baptiste M.

Prova PlanningPME gratis

Följ utvecklingen av din webbplats och planera det arbete som skall utföras

Begär en demo Fri Demo

FAQ

För att skapa ett arbetsschema online använder du en programvara för projekthantering, skapar en lista med uppgifter, definierar beroenden, fördelar resurser och start- och slutdatum. Dela sedan schemat med intressenterna och se till att uppdatera det regelbundet.

En arbetsplan används för att organisera, samordna och övervaka alla faser i ett byggprojekt. Det säkerställer att arbetet utförs enligt en exakt tidsplan, vilket bidrar till att hålla tidsplanen och budgeten.

För att skapa ett byggplatsschema med din kund bör du involvera dem i planeringsprocessen redan från början av projektet. Identifiera prioriteringar, tidsfrister och krav tillsammans och använd sedan ett projektledningsprogram för att upprätta tidsplanen med hänsyn till hans kommentarer.

För att skapa en enkel tidsplan för byggarbetsplatsen, lista alla uppgifter som krävs för byggandet, definiera logiska beroenden mellan dem och fördela resurser och uppskattade varaktigheter. Använd sedan ett projekthanteringsverktyg, t.ex. ett kalkylblad, för att skapa ett grundläggande Gantt-diagram.

För att undvika fel i ett byggplatsschema ska du vara realistisk när du uppskattar deadlines, ta hänsyn till eventuella oförutsedda händelser, konsultera intressenter för att få korrekt information, uppdatera schemat regelbundet i händelse av förändringar och använda projekthanteringsprogramvara som PlanningPME för att hantera processen effektivt.

För att hålla reda på hur arbetet fortskrider i ett schema för byggarbetsplatsen bör man regelbundet övervaka hur arbetet fortskrider, markera slutförda uppgifter, justera planerade datum om det uppstår förseningar och använda programvara för projektledning för att generera lägesrapporter och hålla intressenter informerade.