händelsehantering genom stater

Definition
Hur aktiverar man statusen?
Anpassa din statuslista
Tilldela en status till en händelse
Filtrera schemat efter status
Åtkomst till rätt hantering
Byt namn på "Uppgiftsstatus" och "Ledig status" med dina egna ord

Definition

För varje händelse i schemat som en uppgift eller otillgänglighet kan du ange en status.
Till exempel kommer du att kunna exakt:

  • om en ledig dag är i "på begäran" eller "validerad" status
  • Prioritera händelser

  • om ett möte är i status «Inte startat» eller «Slutförd» till exempel

Status för en uppgift

En status representeras av en färgad vertikal stapel till vänster om händelserektangeln.
Listan över uppgifts- och otillgänglighetsstatus är helt anpassad efter ditt företag.

Hur aktiverar man statusen?

Till att börja med aktiverar du alternativet i menyn Verktyg -> Alternativ -> Händelse och väljer vad du vill aktivera:

  • Status för en uppgift
  • Otillgänglighetsstatus

Anpassa din statuslista

Du kan definiera två listor med distinkt status direkt från menyn "Data":

  • Status för en uppgift : Anpassa din statuslista för evenemanget, till exempel "Uppgifter"
  • Otillgänglighetsstatus : Anpassa din statuslista för händelser som "Otillgänglighet"

Anpassa din statuslista

Tilldela en status till en händelse

För varje händelse som skapas enligt schemat kan du också tilldela händelsen en status.
Sedan kommer du att kunna ändra det med ett enkelt klick på händelsen

Status för en uppgift

Filtrera schemat efter status

Du kan också använda filtren "Aktivitetsstatus" och "Status för otillgänglighet" högst upp på skärmen för att filtrera händelserna i schemat.

Se kapitlet om Schemaläggningsfilter.

Se kapitlet om Hantering av användaråtkomst.

Byt namn på "Uppgiftsstatus" och "Ledig status" med dina egna ord

Från menyn «Verktyg» -> "Etiketter och format" har du möjlighet att byta namn på dessa etiketter till "Uppgiftsstatus" och "Otillgänglighetsstatus" med dina egna ord.