Skapa anpassade fälta fält

Möjligheten att lägga till ytterligare fält gör det möjligt att anpassa PlanningPME Web Access med specifik information om ditt specifika verksamhetsområde.

Anpassade fält kan skapas från menyn Data -> Anpassade fält.

Destinationsfönster

Du kan lägga till ytterligare information i följande fönster:
- Klient - Information
- Klient - Flik 1 till 3
- Utrustning : Lista över utrustning på kundkortet
- Otillgänglighet
- projekt - Information
- projekt - Flik 1 till 3
- Delprojekt : Lista över delprojekt i projektkortet
- Mänskliga resurser - Information
- Mänskliga resurser - Flik 1 till 3
- Materiella resurser - Information
- Materiella resurser - Flik 1 till 3
- Uppgift - Allmän
- Uppgift - Flik 1 till 5

Övergripande bild av olika typer av fält som är tillgängliga

Här är de olika typerna av fält som du kan skapa.

Adress: Det här fältet används för att ange en adress så att den enkelt kan visas på en karta.

Flera val: Du kan välja flera objekt från en vallista.

Enstaka val: En rullgardinsmeny skapas med önskade kriterierDu kan välja ett enda objekt från listan.Observera att en "+"-knapp till höger om listorna med ett alternativ låter dig lägga till ett nytt värde direkt.

Kommentarer: Möjligheten att lägga till text i fri form.

Datum: Möjlighet att välja ett datum - till exempel födelsedatum för dina anställda.

Bifogad fil: Möjlighet att ladda ner och/eller spara ett dokument. När en fil bifogas till en händelse visas en ikon på händelsen.

Geolokalisering: Det här fältet kan användas för att ange geolokalisering, förutsatt att geolokalisering är auktoriserad på användarens enhet. Med alternativet "Tidsklocka" kan du klocka direkt via en ikon och registrera datum, tid och plats för stämplingen.

Tid: Möjlighet att välja en tid på dagen

Decimaltal/heltal: Möjlighet att ange decimaler eller heltal

Ja/Nej: Ruta som ska kryssas för

Signatur: Detta ytterligare fält används i den mobila versionen av PlanningPME. Mobilversionen gör det möjligt att ha kundens signatur, som visas här som en bilaga.

Separationsfält: För en bättre organisering av de olika fälten när de visas "LINK" - "TEXT"

Text

Hur man skapar personliga fält

Från startsidan till PlanningPME Web Access, gå till menyn "Data" -> "Ytterligare fält".:

Data: Välj det fönster där de nya fälten ska visas.

Fliknamn: Om du har beslutat att skapa dina personliga fält på en ny flik anger du flikens namn och sparar det.

Sedan har du möjlighet att skapa flera ytterligare fält på samma flik genom att klicka på "Lägg till".

Tillgängliga alternativ vid skapande av ytterligare fält

Olika alternativ finns beroende på vilken typ av fält du har valt

Typ: Se föregående kapitel om de olika fälttyperna

Fält: Fältnamn i databasen. Namnet ska skrivas med stora bokstäver utan accenter och utan mellanslag

Etikett: Namn som visas vid planering

Bredd: Fältets bredd i pixlar. Du kan börja med ett värde på 200 som kan justeras efter behov.

Höjd: Fältets höjd i pixlar. Du kan börja med ett värde på 200 som kan justeras efter behov.

Obligatorisk: Du kan tvinga användare att fylla i vissa datafält. Obligatoriska fält visas inramade i rött.

Standardvärde: Värde som används om inget anges i fältet.

Synlig i mobilversionen: Detta fält visas för användare som har en mobillicens eller inte.

Read only: Ett fält som bara kan läsas och inte ändras.

Anpassade fält specifika för projektledning

Här är de olika typerna av anpassade fält som du kan aktivera i fönstret "Projekt".

Projektets startdatum: Startdatum för den äldsta uppgiften som tilldelats ett projekt.

Projektets slutdatum: Slutdatum för den senaste uppgiften som tilldelats ett projekt.

Projektets längd: Summan av varaktigheterna för de uppgifter som tilldelats ett projekt och till en mänsklig eller materiell resurs.

Projektets deadline: Projektets förfallodatum. Detta datum representeras av en grå stapel i projektvyn.

Projektets deadline passerade: Om förfallodatumet har passerat visas en varningsikon på projektraden i projektvyn.

En närmare titt på kundutrustning

Du kan koppla utrustning till dina kunder. Uttrycket "utrustning" ska förstås väldigt brett och kan innehålla all slags information eller objekt som du vill koppla till en kund: maskiner och utrustning, men också kontakter, kontrakt, filer, projekt etc.

Foto av "utrustning" i kundfilen: En ny flik med kundens utrustning visas.

OBS: Kundnumret är obligatoriskt för att kunna skapa den nya fliken "Utrustning".

Välja utrustning när du skapar en händelse: Välj kunden så att listan över kundens utrustning visas.

Skapande av det nya kompletterande fältet « Signatur»

cf. Elektronisk signatur

Visa eller skicka personliga fält

cf. Välja information som visas eller distribueras