Hantering av kompetens
Med schemaläggning online kan du hantera dina anställdas kompetens och tilldela dem specifika aktiviteter.
Hur tilldelar du kompetens till dina resurser
Hur tilldelar du kompetens till dina uppgifter
Kontrollera lämpligheten för kompetensen
Filtrering av kompetent personal
Hur man skapar kompetens och kompetenskategorier
Från hemsidan till PlanningPME Web Access, gå till menyn "Data" -> "kompetensområden".
Det går att skapa många kompetenser och kompetenskategorier.
En kompetenskategori består av flera kompetenser. Till exempel innehåller kategorin "Språk" flera kompetenser, som "engelska", "franska" etc.
För att lägga till en kompetens, klicka på "Lägg till" -knappen (till vänster längst ner), ange sedan namnet på kompetensen och välj en kategori eller skapa kategorin direkt med "Penna" -ikonen.
Du kan skapa så många kategorier och kompetenser du vill.
Hur tilldelar du kompetens till dina resurser
Öppna resurssidan och gå till fliken "Kompetens". Välj sedan dina medarbetares kompetens genom att validera en i taget från listrutan.
NB: Du kan filtrera kompetenslistan genom att börja med de första bokstäverna i namnet på kompetensen.
Hur tilldelar du kompetens till dina uppgifter
Från menyn "Data" -> "Uppgift", dubbelklickar du på uppgiftsnamnet och tilldelar sedan aktuell kompetens via rullgardinsmenyn. Tilldelning av kompetens hanteras på samma sätt i verktyget som för resurser.
Kontrollera lämpligheten för kompetensen
När kompetensen har tilldelats dina resurser och dina uppgifter kontrollerar planeringsprogramvaran PlanningPME Web Access lämpligheten i kompetensen mellan uppgifterna och resurserna. Om du försöker tilldela en uppgift som kräver en viss kompetens till en icke-kvalificerad resurs visas ett varningsmeddelande i schemat. Du kan välja mellan att tvångstilldela uppgiften eller inte. OBS: Om du vill att användare inte ska ha möjlighet att göra en sådan tvångstilldelning kan detta uppnås med lämpliga initialiseringsparametrar med hjälp av menyn Parametrar-> Grupper
Filtrering av kompetent personal
För att subtrahera behöriga personer från schemat, kan du använda filtret "Kompetens" som finns längst upp på skärmen.
Om du inte ser filtret kan det aktiveras från "Filterikonen"

-
- Skapa och få tillgång till din onlineplanering
- Hantera anställda och faciliteter
- Schemalägg händelser, möten och ledigheter
- Importera dina data till planeringen
- Anpassa information som visas för uppgiften
- Välj gränser för tidsangivelse och filtrera data
- Skapa användare med specifika åtkomsträttigheter
- Gör dina dagliga aktiviteter lätta att schemalägga tack vare dessa funktioner
-
- Skapa händelser
- Automatisk ifyllning eller intuitiv datainmatning
- Tilldela ett evenemang till flera resurser
- Hantera återkommande händelser
- Ändring av en händelse
- Dela en händelse
- Dela upp ett evenemang i hela dagar
- Förhindra ändring av händelser
- Tvångsskapa en händelse
- Radera en händelse
- Händelser som pågår hela dagen eller händelser i timmar
- Tilldela dina evenemang en varaktighet
- Tilldela en tilldelningsprocent
- Alternativ för händelse
-
- Definition
- Aktivera sammanhang
- Anpassa din sammanhangslista
- Skapa sammanhang på schemat
- Ändra / Avbryt / Kopiera ett sammanhang
- Skapande av händelser inom ett sammanhang
- Välj informationen som visas på schemat
- Filtrera schemat efter sammanhang
- Hantering av användaråtkomst
- Byt namn på "Context" med dina egna ord
-
-
- Varför använda "kund" -funktionen?
- Hur man aktiverar funktionen "kunder" i PlanningPME Web Access
- Lägga till, ändra och radera kunder
- Att knyta en kund till en uppgift/Tilldela en kund till en uppgift
- Skapa, visa eller ändra en kundpost i arbetsfönstret
- kundvyer och filter
- Importera din kunddatabas
- Automatisk ifyllning: intuitiv dataangivning
- Åtkomstregler definierade av användaren
-
-
-